Aaa-annars då?

I onsdags var jag hos en naprapat, äntligen. Jag har en längre tid (så länge jag kan minnas) haft ont i nedre delen av ryggen samt ovansidan av rumpan. Det som till sist pushade mig att boka tid var att jag vid måttningen(den här kommer jag någongång komma tillbaka till) i skolan insåg att jag har en kass hållning. Verkligen superkass. Som sagt, var där i onsdags och det var inte en dag fötidigt. Först gjorde naprapaten/(daniel) en liten intervju, frågade hur/när/var jag hade ont, om träning, vanor/ovanor mm etc. Han konstaterade precis som jag själv gjort att jag måste vara väldigt "kort" i musklerna nedtill i ryggen, men han sa även något som var helt nytt för mig, att jag då troligtvis också var väldigt kort i höftböjarmuskeln. De två brukar tydligen hänga ihop. Han kollade även reflexer och kollade om jag var kittlig underfötterna. Reflexerna var prima men seriöst, kittlig underfötterna har jag inte varit på flera år.

Sedan började han klämma och trycka på ryggen. Man märkte att han blev lite förvånad och testade lite olika saker, typ tryckte på vissa punkter och frågade hur det kändes. Det visade sig snabbt att jag inte bara var kort i dessa muskler. Och för varje ny sak han hittade, kom det ytterligare en till. Så "diagnosen" blev:
-Kort i rygg- och höftbörjar-musklerna.
-alldels för korta framsida lår- samt vadmuskler
-två ihopklämda ryggkotor.
-ett fram- och nedvridet samt ett bak- och uppvridet höftben (vilket ledde till 2 cm längskillnad på mina ben)
-2 nerver som klämts ihop av de korta höftböjarmusklerna som leder till känselnedsättning (därav inte kittlig under fötterna), domningar och viss smärta i båda benen. 
Det var säkert något mer, men det där får räcka. Lite utav min poäng med det här inlägget är; lyssna på din kropp. Gör något ont är något fel och då måste man rätta till det innan det är försent och det leder till kronisk smärta. Var inte löjlig som jag och dra ut på det i flera år, hade jag kollat upp det här tidigare hade det troligtvis bara varit en av sakerna på listan. Men nu eftersom jag bitit ihop och kört på har det ena lett till det andra och ja, nu kommer skiten ta tid att reda upp. Även om det faktiskt redan känns bättre.

Ta han om er!

Kommentarer
Postat av: johan

Vad är det med er helgessons och ryggar? Är ni alla felbyggda? =P

2010-09-24 @ 15:14:06
Postat av: korven

Jag tror att släktet helgesson är felfritt, det är nog de där jävla groth-generna som ställer till det.

2010-09-24 @ 19:50:56
Postat av: ella

det var väl fanimig på tiden att du gick dit skrotfia! kan fortfarande höra dina pip när jag skulle försöka massera dig.......

2010-09-25 @ 19:08:14
URL: http://moocherminnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0